8  فوریه 2023 - مواد شیمیایی سمی مانند فتالات ها که معمولا در محصولات مراقبت شخصی استفاده می شوند، می توانند از طریق پوست به جریان خون نفوذ کنند و سلامتی افراد را به خطر بیاندازند. پس از مطالعه ای که نشان داد این مواد شیمیایی خطر تومورهای رحم را افزایش می دهند، توجه محققان به اثرات مضر این مواد بر جنبه های مختلف سلامت انسان جلب شد و در برخی کشورها استفاده از این مواد محدود شد.

اکنون یک مطالعه ی جدید در دانشگاه میشیگان نشان داده است که این مواد شیمیایی سمی که در عطرها، لاک ناخن و شامپو استفاده می شوند، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان افزایش دهند.

محققان دانشگاه میشیگان با پیگیری 1300 زن میانسال در طول 6 سال، دریافتند که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در میان زنانی که بیشتر در معرض این مواد شیمیایی قرار داشتند، 63 درصد بالاتر است.

سازمان غذا و دارو هشدار داده است که این مواد شیمیایی در اسپری مو، افترشیو و سایر محصولات زیبایی نیز یافت می شود.با یافته های اخیر که می گویند این مواد شیمیایی خطر تومورهای رحمی، سرطان و توقف رشد نوزادان را افزایش می دهند، دانشمندان در حال حاضر تلاش می کنند تا شکاف های تحقیقاتی در این مورد را برطرف کنند.

در این مطالعه که امروز به صورت آنلاین در مجله کلینیکال غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شد، دانشمندان از داده های حاصل از مطالعه سلامت زنان در سراسر کشور (SWAN)که یک نظرسنجی از زنان میانسال بود، استفاده کردند. آنها به مدت شش سال - از سال 2000 تا 2006 - با نمونه‌برداری از ادرار از هنگام شروع مطالعه -در سال‌های 2002/2003 - برای آزمایش فتالات‌ها تحت نظر قرار گرفتند.

دانشمندان وجود 11 نوع فتالات، از جمله انواعی با وزن مولکولی کم که معمولاً در محصولات مراقبت شخصی مانند عطرها، لاک‌های ناخن و برخی محصولات بهداشتی زنانه استفاده می‌شوند را ارزیابی کردند.

آنها همچنین متابولیت های Di-2-ethylhexyl را که اغلب در بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی و برخی اسباب بازی های کودکان یافت می شوند، بررسی کردند.

آنها دریافتند در طول دوره مطالعه، 61 زن به دیابت نوع 2 مبتلا شدند (نزدیک به پنج درصد از زنان شرکت کننده).

این تجزیه و تحلیل با تعدیل عواملی از جمله جمعیت شناسی، سبک زندگی و عوامل مرتبط با سلامت نشان داد زنانی که در معرض فتالات های زیادی قرار داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بودند.

دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که این مواد شیمیایی سمی می‌توانند عملکرد هورمون‌های انسولین و گلوکاگون را که قند خون را تنظیم می‌کنند، مختل کرده و با ایجاد مقاومت به انسولین سبب ابتلا به دیابت نوع 2 شوند.

دانشمندان دریافتند که زنان سیاه پوست به اندازه سایر نژادها تحت تأثیر فتالات نیستند. آنها بر این باورند که این تفاوت ممکن است ارتباطی با انواع مختلف محصولات آرایشی مورد استفاده ی نژادهای مختلف داشته باشد.

دکتر سانگ کیون پارک، اپیدمیولوژیست و استادیار دانشگاه میشیگان که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: تحقیق ما نشان داد که فتالات‌ها ممکن است در افزایش بروز دیابت در زنان، به‌ ویژه در زنان سفیدپوست، نقش داشته باشند. قرار گرفتن روزانه در معرض فتالات ها، خطر ابتلا به چندین بیماری متابولیک را افزایش می دهد. مهم است که اکنون به مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز(EDC[1]ها) رسیدگی کنیم زیرا برای سلامت انسان مضر هستند.

او افزود: "تحقیق ما گامی در جهت درست به سمت درک بهتر اثر فتالات ها بر بیماری های متابولیک است، اما تحقیقات بیشتری لازم است."

محدودیت‌های این تحقیق شامل حجم کوچک نمونه ی مورد مطالعه و عدم توانایی در اثبات این موضوع بود که فتالات‌ها باعث بیشتر موارد دیابت نوع 2 شده‌اند، زیرا عوامل دیگری مانند چاقی، رژیم غذایی نامناسب و محرومیت از خواب نیز می‌توانند در بروز دیابت نوع 2 نقش داشته باشند.

فتالات ها چه موادی هستند و در چه اقلام روزمره ای یافت می شوند؟

فتالات ها مواد شیمیایی هستند که اغلب در طول فرآیند تولید به محصولات اضافه می شوند تا کیفیت خاصی مانند روانکاری و انعطاف پذیری بیشتر یا دوام بهتر را به آنها بدهند.این مواد در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند. این مواد شیمیایی می توانند از طریق پوست به جریان خون نفوذ کرده و به کبد، کلیه، ریه ها و سایر اندام ها آسیب وارد کنند.

برخی از رایج ترین فتالات ها، دی بوتیل فتالات(DBP)، بنزیل بوتیل فتالات (BBP) و دیودسیل فتالات (DIDP) هستند.

در طول دهه ی گذشته، مطالعات نشان دادند که فتالات ها با ناباروری، چاقی و اختلال در رشد مرتبط هستند. بهمین دلیل استفاده از آنها در برخی کشورها محدود شده است.

مردم آنها را با خوردن و نوشیدن مواد غذایی که در تماس با ذرات فتالات بوده یا با استنشاق دریافت می کنند.

کودکان خردسال نیز ممکن است این مواد را با خزیدن بر روی پارکت ها و لمس کردن اجسام زیادی که حاوی این مواد هستند و سپس گذاشتن دست‌های خود در دهانشان، دریافت کنند.

این مواد در چه محصولاتی هستند؟

این مواد شیمیایی در بسیاری از محصولات روزمره استفاده می شود. محصولات خانگی مانند بسته بندی مواد غذایی، محصولات تمیز کننده، اسباب بازی ها، کفپوش های وینیل و پوشش های دیوار ممکن است حاوی این مواد شیمیایی باشند. آنها همچنین در محصولات پزشکی مانند کیسه های خون و لوله ها استفاده می شوند.

لوازم آرایشی مانند لاک ناخن، اسپری مو، افترشیو، صابون، شامپو و عطر نیز از این مواد شیمیایی استفاده می کنند.

منبع:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-11727681/Chemicals-nail-polish-shampoo-raise-risk-type-2-diabetes-women.html

 



[1]Endocrine-disrupting chemicals